Главная arrow Дискография arrow "Baroque Art. Contemporary Harmony"
"Baroque Art. Contemporary Harmony"
cover280.jpg

 
1. Arrangement of the Aria “Ich will dir mein Herze schenken” 04:13
2. Interpretation of Prelude in c-moll 03:31
3. Improvisation on B-A-C-H (Part 1) 02:55
4. Interpretation of Musette 04:31
5. Arrangement of the Chorale “Jesus bleibt meine Freude” 02:47
6. Improvisation on B-A-C-H (Part 2) 02:34
7. Interpretation of Minuet 03:13
8. Joke. Improvisation on the Theme of Orchestral Suite № 2 04:29
9. Joke Again. Interpretation of the Two-Part Invention in C-dur 02:23
10. Improvisation on B-A-C-H (Part 3) 03:34
11. Two-Part Invention in F-dur 01:16
12. Improvisation on the Themes of Toccata and Fugue d-moll 08:46
13. Choral Prelude “Ich ruf' zu Dir, Herr Jesu Christ” 03:06 Total time: 47:18
 
Alexey Kruglov: alto saxophone prepared alto saxophone, alto saxophone mouthpieces [8]
Igor Goldenberg: organ [2, 4, 7, 9, 11, 12]
Yulia Ikonnikova: organ [1, 13]
Jaak Sooäär: electric guitar [1, 3, 6, 10, 13]
 live electronics [3, 6, 10]
 
 
  • Алексей Круглов (аннотация к альбому):
 
Альбом “Baroque Art. Contemporary Harmony” – обращение к творческому наследию великого Иоганна Себастьяна Баха. Диск записан мною с тремя блестящими музыкантами, с которыми нас связывает крепкая дружба и плодотворное сотрудничество на протяжении долгих лет. Игорь Гольденберг – органист, клавесинист, пианист, композитор. Он является автором симфонических произведений, пишет музыку для камерных составов, органа, фортепиано. Юлия Иконникова – не только активный концертирующий музыкант, но и популяризатор органного искусства. Она курировала создание нескольких органных залов в нашей стране. Гитарист Яак Соояар – участник многочисленных проектов в различных областях. Сферы его творческих интересов простираются от академической музыки и фольклора до нового джаза и рока. Мы решили не ограничиваться только лишь пределами партитур – программа полистилистична. Здесь можно услышать оригинальный материал с порой рождающимися в нём импровизациями, выдержанными в рамках четких форм композиций; интерпретации произведений Баха в стиле джазового мейнстрима с уходом в сферу модальности; пьесы, построенные на новоджазовых идиомах, с возникающими в них отсылками к мелодическим фрагментам из сочинений классика. Рефреном звучат три спонтанные импровизации, ставшие в своём роде вариациями монограммы ВАСН, отображенной в нотах си бемоль – ля – до – си.
 
Музыка Баха вечна. Новшества идеолога свободной полифонии оказали огромное влияние на историю музыки и её развитие. С каждой эпохой находки гениального немецкого композитора обретают все новое и новое измерение. В XX веке идеи Баха сыграли большую роль в становлении джаза, в частности, в формировании стиля би-боп и расширении его мелодико-гармонического пространства. За 20 лет джаз прошёл дорогу от собственного барокко до авангарда, повторив путь классики, проделанный ею за несколько столетий.
Новоджазовая эстетика близка инновациям актуальной академической музыки – оба направления, при всей их разности, идут рядом, взаимообогощая друг друга. При этом импровизационная музыка, переосмысливая творчество композиторов-новаторов прошлых лет и используя их богатый опыт, становится своеобразной “новой полифонией”. В объединении традиционного и экспериментального, четко-выверенного и непредсказуемо-спонтанного, лиризма и экспрессии, напевности и сонорики, в движении полярных стихий навстречу друг другу заключается одна из главных идей программы. Хотя пьесы в своей последовательности на первый взгляд не связаны единой нитью и представляют ряд контрастных образов-настроений, архитектоника альбома может дать целостную, многогранную картину, в которой путь от барокко до свободной импровизации образует художественную линию, где монограмма в качестве особого символа становится центром проекта, зерном его драматургии, своеобразным кодом, воплотившимся даже в названии релиза, кодом, во все века являющимся “современной гармонией” и сподвигающим музыкантов искать вдохновение в произведениях Иоганна Себастьяна Баха – величайших образцах искусства барокко.
 
  • Alexey Kruglov (the annotation of the album): 
 
The album “Baroque Art. Contemporary Harmony” is an appeal to the creative heritage of the great Johann Sebastian Bach. The disc was recorded in collaboration with three brilliant musicians, with whom I’ve been bound by a strong friendship and fruitful cooperation for many years. Igor Goldenberg is an organist, harpsichord player, pianist and a composer. He is an author of symphonic, chamber organ and piano compositions. Yulia Ikonnikova is not only an active concert musician, but also a popularizer of organ music. She supervised the creation of several organ halls in our country. Guitarist Jaak Sooäär is a participant of numerous projects in various fields. Spheres of his creative interests range from academic music and folklore to new jazz and rock. We decided not to limit ourselves within the frames of scores, so the program is polystylistic. In this album you can hear the original material with improvisations, which are sometimes born inside it, still being sustained in the framework of clear forms of compositions; Interpretation of Bach‘s works in the style of jazz mainstream with transferring to the modal sphere; pieces based on the new-jazz idioms, with the references to the melodic fragments from Bach’s works. Three spontaneous improvisations, that have become variations on the BACH monogram, reflected in the notes of B – A – C – H, are the refrain of the album.
Bach‘s music is eternal. The findings of the ideologist of the Baroque polyphony had a huge impact on the history of music and its development. With each era the discoveries of the genius German composer are opening new dimensions. In the twentieth century, Bach‘s ideas played a major role in the development of jazz, in particular, in the formation of bebop style and the expansion of its melodic and harmonic space. For 20 years, jazz has traveled from its own Baroque to avant-garde, repeating the path of classical music, which it had been traveling through over several centuries.
The new-jazz aesthetics is close to innovations of the contemporary academic music: both directions, with all their differences, are developing simultaneously, enriching each other. At the same time improvisational music rethinks the creativity of innovative composers of past years and uses their rich experience, becoming a kind of “new polyphony”. One of the main ideas of the album is to unite and show movement of the polar elements, such as traditional and experimental, clearly-verified and unpredictably-spontaneous, lyricism and expression, melodiousness and sonorism, towards each other. Although the pieces in their sequence are not connected by a single thread at first sight and represent a number of contrasting mood images, the architectonics of the album can give a holistic, multifaceted picture in which the path from Baroque to free improvisation forms an artistic line where the monogram becomes the center of the project. This monogram is treated as a special symbol, the grain of the album’s dramaturgy, a kind of code embodied even in the name of the release, a code that in all ages is considered as “contemporary harmony” and that encourages musicians to seek inspiration in Johann Sebastian Bach’s works – the greatest examples of Baroque art.
 
 
 
Главная
Дискография
Проекты
Круглый Бенд
Сотрудничество
Алексей Круглов
Афиша
Новости
Пресса
Поиск
Фотографии
Контакты
Афиша
Аудио Видео
Пресс-релиз / Press release
"Cinephony"
Rambler's Top100 Вознесенская церковь на Городке